Bij het versturen van een 1e aanmaning zullen we normaal gesproken geen rente berekenen, echter bij het versturen van een 2e aanmaning kunnen we hier zeker gebruik van maken.
Onder de Bedrijfsvoorkeuren (via Diverse), kun je onder Aanmaningen vastleggen welk rentepercentage er gehanteerd moet worden. Je kunt verschillende percentages vastleggen, afhankelijk van levering aan consumenten (particulieren) en aan ondernemingen.
Bovenstaand voorbeeld toont 7% voor levering aan consumenten en 12,25% bij levering aan een onderneming.
Als we nu kijken naar het e-mailontwerp voor een 2e aanmaning, zien we hoe we deze renteberekening kunnen gebruiken.

Zoals je kunt zien wordt hier gebruik gemaakt van placeholders FACTUUR_NUMMER, FACTUUR_BEDRAG, RENTE_BEDRAG, TOTAAL_BEDRAG en RENTE_BEREKENING.
We openen nu een factuur, waarvan al een 1e aanmaning is verstuurd en waarvan de vervaldatum inmiddels 15 dagen is verlopen.

Je ziet nu dat het betreffende e-mailontwerp is toegepast en dat de eerder genoemde placeholders zijn vervangen door de gegevens van de betreffende factuur.
Merk op dat de placeholder RENTE_BEREKENING is vervangen met de uitleg van hoe het rentepercentage is toegepast: Renteberekening op openstaand bedrag €111,70 is (€111,70 x 0,12% / 365) * 15
Het aantal dagen dat de vervaldatum is verlopen wordt gebruikt om de rente (op jaarbasis) toe te passen op het openstaand factuurbedrag en zodoende het factuurbedrag €111,70. vermeerderd met het rentebedrag €0,56 = €112,26.
De aanmaning kan nu worden verstuurd door op Verstuur te drukken
De betreffende klant zal nu het volgende mailtje hebben ontvangen:
